вторник, 14 юни 2016 г.

ГЮВЕЧ ПО СЕЛСКИ

ГЮВЕЧ ПО СЕЛСКИ

Навремето баба ми казваше, че това е най-лесната и вкусна селска лятна манджа. Спомням си, как приведена, една такава, мъничка и сръчна, събираше в препасаната си престилка зеленчук от градината, какъвто имаше в лехите. Нарязваше всичко сурово в една голяма тенджера, заливаше с три канчета вода и подклаждаше огъня на селската печка, направена от тухли и измазана отвън с глина. Дали, защото всичко беше наше градинско, не знам, но още помня приятния аромат на сготвения гювеч на селския туч с прясно откъснатия зеленчук. А бях едно злоядо дете! И уж бях гладна, и уж ми миришеше вкусно, пък не можех да го ям това, мусех се на масата под асмата и отделях в една паничка всякакви зеленчуци и зелении. Топвах хлебец в соса и това ми стигаше. Стигаше ми, защото и хлябът беше топъл и дъхав, омесен в старите бабини нощви… Изминаха много години, отдавна не съм злоядо дете. Днес си хапвам от всичко, даже добре... и много обичам постен гювеч.
Добре е да пазим спомени, те топлят. Е, няма ги вече онези мили далечни лета и онези зеленчуци от престилката на добрата ми баба. Сега има всичко в магазина по всяко време на годината, а в този сезон и пресен зеленчук на пазара. Днес реших да приготвя тази вкусотия.
Дааа, с много мили спомени...
И ми е много вкусно... и някак хубаво и топло...



ПРОДУКТИ:



2 бр. малки патладжана
2 бр. млади тиквички
2 бр. моркови
2 бр. чушки /пиперки/
2 глави кромид лук
2-3 скилиди чесън
2-3 бр. червени домати
4-5 бр. картофи
1 шепа бакла
1 шепа зелен боб
1 стебло от едра целина
1 шепа магданоз
1 щипка риган
10-на зърна черен пипер
1 с.л. червен пипер
1 ч.л. брашно
олио, сол
3 ч.ч. вода

НАЧИН НА ПРИГОТВЯНЕ:

Зеленчуците се измиват и почистват и всичко се нарязва на по-едро. Патладжана и червените домати са обелени. Всички продукти се слагат сурови, като се редуват в теджерата. Поръсва се с брашното и червения пипер, разбърква се, сипва се олио, залива се с вода и се слага на огъня. Когато заври, огънят се намалява на ниска степен и ястието се готви на тих огън под капак около 40 минути, или докато се сварят зеленчуците. Накрая се прибавя китка накълцан магданоз.






Много хубаво е в постния гювеч да си потопиш от домашния дъхав хляб:

РЕЦЕПТА ЗА ДОМАШЕН ХЛЯБ

можете да видите тук


Няма коментари: